Hvordan vil morgendagens malerfirma se ud?

07 March 2020 Anders Lundtang Hansen

editorial

De færreste kan spå om, hvordan det vil komme til at se ud med et malerfirma i fremtiden, for selv de etablerede er jo nødt til at tilpasse sig markedet, om de så er med til at forandre det direkte, eller de forsøger at følge med kundernes krav.

Alle mennesker ville selvfølgelig ønske, de kunne se ud i fremtiden, hvad deres handlinger ville have af konsekvenser, men også noget konkret som ejere af malerfirmaer ville nok ønske, at de kendte til, hvordan fremtiden ville se ud for dem, så de allerede kan begynde nu at planlægge derefter.

Planlægges skal der nok altid gøres, for det duer ikke, hvis man holder fast i en bestemt måde at gøre tingene på – medmindre dette er ens brand, og man kan leve af det – og så pludselig skulle omstille sig for at følge med.

Er man ikke allerede forberedt, så ender man med at blive overhalet af dem, som har gjort sig klar forud; og selvom man måske ikke er så vild med forandringer, så kan man så måske komme dem i forkøbet ved selv at forsøge at påvirke dem.

Så tror du for eksempel, at et malerfirma i fremtiden stadig er et sted, hvor du kontakter levende mennesker til at komme ud for at male hjemme hos dig?

Eller ser du stadig den klassiske malerbutik for dig, hvor du tager ud for at købe malergrej til dine egne hjemmeopgaver, eller du er professionel maler, hvor du handler den slags ting hjem uden moms for at servicere kunderne?

Prøv at tænk på dem, der skulle opfinde bilen for første gang.

De havde ikke noget forgangstilfælde at arbejde ud fra; de skulle tænke helt fra bunden og radikalt anderledes.

Her har man trods alt at gøre med noget konkret, som man prøver at se en forandring ud fra, men selv det kan være svært.

More articles