Tips og tricks til en sund januar

Den søde juletid er ovre og dermed også de mange lækre småkager, diverse julegodter og ikke mindst den fede julemad. Måske kommer du slet ikke til at savne alle disse sager, idet du formentlig føler dig godt mættet på den front og har brug for at komme ind i den sunde rytme igen. Hvis du, på den anden side, tænker, at det bliver en hård omgang at komme tilbage på det sunde spor, er dette nødvendigvis ikke sandt. Du kan sagtens skabe en sund januar ved blot at følge nogle få råd og samtidig beholde det samme positive væsen, som du havde i december. Læs med herunder og få en række inspirerende tips og tricks til, hvordan du kan få en sund januar i det nye år.

Start dagen med en god og mættende morgenmad

Du har nok før hørt, at morgenmaden er et af dagens vigtigste måltider – og dette med god grund: med en sund og mættende morgenmad får du energi til den nye dag og skaber samtidig en god mæthedsfornemmelse, så du ikke bliver fristet af diverse søde sager lige fra morgenstunden af. Hvis du er træt af den kedelige portion havregryn, kan du i det nye år sagtens finde på mere spændende forslag, der stadigvæk er både sunde og hurtige at bikse sammen. Forslag kan for eksempel være en skål mager yoghurt med müesli, nødder og blåbær eller en lækker smoothie af mælk, banan og blandede bær.

Hop i løbetøjet

Der er noget helt specielt ved at løbe en skøn morgen- eller sen eftermiddagstur på en frisk januardag, og dit humør vil med garanti blive endnu bedre efter en god omgang motion i det kolde vejr i stedet for en tur ind i det varme fitnesscenter. Hvis du ikke er vant til at løbe, så sørg for ikke at starte med for høje mål angående fart eller distance. Det er desuden en super idé at spørge en ven eller et familiemedlem, om han/hun har lyst til en løbetur. Dermed undgår du, at sofaen kommer til at kalde på dig efter arbejdsdagen, og din nye løbeven kan give dig ny motivation.

Forkæl dig selv med sunde mellemmåltider

Hvis du i det nye år har sat dig for at tabe et par kilo eller flere eller blot vil få en sundere livsstil, kan du begynde at se på dine mellemmåltider. Kommer du for eksempel til at købe en chokoladebar i frokostpausen på jobbet, eller bliver de søde sager, som supermarkederne altid lokker med ved kassen, for fristende at se på og dermed ender i kurven? Inden du tager afsted på arbejde, kan du, for at undgå det forrige scenarie, mikse en lille blanding af mandler og rosiner sammen eller en portion gulerødder. Sunde mellemmåltider behøver desuden nødvendigvis ikke at være kedelige. Frugt såsom melon, hindbær og vindruer ser indbydende ud i en af dine flotte skåle og vil stoppe din trang til slik og chokolade.

Udforsk nye muligheder

Et sidste råd du kan tage med dig ind i det nye år er at udforske nye muligheder både angående mad og sportsaktiviteter. Hvis du for eksempel synes, at løbeturen virker kedelig, kan du blandt andet gå ned i den lokale sportshal og finde ketsjeren frem til en omgang badminton. Hvis du ikke vil bruge penge på en sport, kan du også blot hoppe på cyklen og køre en tur ud i skoven eller rundt omkring i byen. Vedrørende dine måltider kan du gå på jagt i forskellige madbøger med opskrifter, som du netop holder af. Utallige blogs byder desuden på lækre, billige og sunde opskrifter, så du kan opdage nye råvarer til dine nye og spændende måltider.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *