Tab dig med kalorietælling

sundhed

Det er ingen særlig godt gemt hemmelighed, at kost er 80’5 af indsatsen, når man skal tabe sig og komme i form. Får man ikke den rigtige kost, er det langt sværere at opnå gode resultater, og det kan hurtig blive lidt af en udfordring at holde gejsten oppe.

Men sådan behøver det dog slet ikke at være, og faktisk kan man med få enkelte ændringer og en struktureret kostplan gøre ændringen.

Sådan KAN du gøre:

En af de mest effektive metoder at tabe kilo på er ved at skære ned på kalorieindtaget. Indtager man dagligt færre kalorier, end kroppen skal bruge for at opretholde den pågældende vægt, vil kroppen automatisk begynde forbrænding af overflødige fedtdepoter – så simpelt er det. Den svære del af denne proces er, at man skal finde ud af, hvordan man får reguleret sit kalorieindtag, og den nemmeste løsning på dette er ved at tælle alle sine kalorier. På den måde kan man opsætte milestones og grænser for det daglige kalorieindtag. Og så er det nemmere at holde styr på sin kost.

Men hvordan er det så lige, at man får en nøjagtig og retvisende angivelse af sit kalorieindtag? Denne løsning finder man enten på nettet eller med sin smartphone. For med eksempelvis en af de mange kalorietæller-apps, kan man nemt få en forholdsvis akkurat angivelse af kalorieindholdet i de forskellige madvarer, og flere apps har endda inkorporeret den funktion, at man alene behøver at scanne stregkoden på de forskellige madvarer – så finder appen selv frem til den rigtige og mest nøjagtige kalorieanvisning. Og er man villig til at betale et månedligt honorar, kan man tilmed få angivet præcist, hvilket næringsindhold de forskellige produkter indeholder.

Se hvordan en populær kalorietæller virker med denne video:

Kroppen skal tilpasse sig en ny kost

Det er vigtigt, at man er opmærksom på den udfordring, kroppen går igennem, når den skal vænne sig til en helt ny form for kost. Det tager tid, og man må ikke være bange, hvis man de første dage går med en frygtelig sult – for det er bare kroppens måde at fortælle, at man ikke spiser, som man plejer, og det er et tegn på, at din mavesæk er for udvidet.

Modsat er det dog også vigtigt, at man ikke lader processen tage overhånd, således at man fra dag til anden ikke får kalorier nok og i stedet sulter sig selv – for det er bestemt heller ikke sundt. Og man skal på samme måde være opmærksom på, at vægttab og styrketræning er en kombination, man bør være varsom med, hvis man ikke ønsker at stå i en situation, hvor resultatet af en ellers hårdfør træningsproces går næsten helt tabt.