Glem fastediæter og juicekure – kom i sommerform med tre simple kneb

vægttab

Sommeren lurer om hjørnet, og det er snart tid til at finde bikini og badeshorts frem fra gemmerne. Det er dog langt fra alle, der føler sig klar til at skifte vinterens varme uldtrøje ud med de blottede mavemuskler. Om det  er  julemaden, der stadig griner omkring maveskindet, eller om det er påskens chokoladeæg, der flotter sig på bagpartiet, gør ingen forskel. De barske realiter kan ikke ignoreres. Men selvom uret tikker,  er  der endnu tid  at løbe  på. Der er stadig mulighed for at komme i sommerform uden at ty til usunde  og fanatiske slankekure baseret på sultestrejke, speltprodukter eller spinatsmoothies. I  denne guide får du tre enkelte kneb, der med den rette motivation og dedikation sikrer, at du uden frygt vil kunne smide trøjen de kommende solskinsdage.

1. Kalorier i minus giver bonus

Alle  kroppe  er  forskellige,  og  din  er  ingen  undtagelse.  Det  første  triner  derfor  at  udregne  dit såkaldte ligevægtstal.

Nu tænker du måske, at det tog en lige lovlig teoretisk drejning, og at de ekstra kilo måske alligevel med lidt god vilje kan køres hjem som erotiskekurver, men hold ud lidt endnu, for det er ikke så kompliceret, som det måske lyder.

Dit ligevægtstal er det antal kalorier, du dagligt skal indtage for at fastholde din vægt. Mere gemmer der sig ikke bag den fine fagterm. Dit daglige kalorieindtag er derfor nødt til at ligge under dit ligevægtstal, hvis du skal tabe dig. Hvor langt under er op til dig, men hvis du vil være sikker på at se resultater, inden sommeren gør sin entré, bør du ligge mindst 200-300 kalorier i minus.

Din krop har dog stadig brug for brændstof tilde daglige aktiviteter, og derfor nytter det ikke at forsøge at halvere dit kalorieindtag for at fremskynde processen.

2. Træn som dig selv – ikke som Schwarzenegger!

Det næste trin er at få opbygget en træningsrytme, der passer dig. Først og fremmest er det altafgørende, at du erkender, at du ikke er Arnold Schwarzenegger. Læg derfor ikke forhårdt udi træningscenteret. Du risikerer at blive skuffet og opgivende, og i værste fald kan du få alvorlige skader. Hold hellere fokus på at udføre dine øvelser korrekt. Vægten kan du øge, når du føler dig fortrolig med din træningsrutine. Det er dog vigtigt at have i baghovedet, at det er din kost og dit kalorieindtag, der har størst indflydelse på dit vægttab.

3. Spis guleroden i mindre bidder

Den endelige målstreg kan være svær at fokusere på. Du kender det måske selv fra tidligere vægttabsforsøg? Det er derfor vigtigt at opstille ugentlige mål, der kan give dig nogle succesoplevelser undervejs. Det kan eksempelvis være et mål om at kunne løfte fem kilo mere i bænkpres eller at leve uden smør ugen ud. Lav overkommelige mål, der samtidig er ambitiøse. Hvis du baserer din slankende slutspurt på disse tre kneb, skal meget slå fejl, hvis ikke du er sommerklar, når strandsæsonen officielt begynder.