Tab dig med kalorietælling

sundhed

Det er ingen særlig godt gemt hemmelighed, at kost er 80’5 af indsatsen, når man skal tabe sig og komme i form. Får man ikke den rigtige kost, er det langt sværere at opnå gode resultater, og det kan hurtig blive lidt af en udfordring at holde gejsten oppe.

Men sådan behøver det dog slet ikke at være, og faktisk kan man med få enkelte ændringer og en struktureret kostplan gøre ændringen.

Sådan KAN du gøre:

En af de mest effektive metoder at tabe kilo på er ved at skære ned på kalorieindtaget. Indtager man dagligt færre kalorier, end kroppen skal bruge for at opretholde den pågældende vægt, vil kroppen automatisk begynde forbrænding af overflødige fedtdepoter – så simpelt er det. Den svære del af denne proces er, at man skal finde ud af, hvordan man får reguleret sit kalorieindtag, og den nemmeste løsning på dette er ved at tælle alle sine kalorier. På den måde kan man opsætte milestones og grænser for det daglige kalorieindtag. Og så er det nemmere at holde styr på sin kost.

Men hvordan er det så lige, at man får en nøjagtig og retvisende angivelse af sit kalorieindtag? Denne løsning finder man enten på nettet eller med sin smartphone. For med eksempelvis en af de mange kalorietæller-apps, kan man nemt få en forholdsvis akkurat angivelse af kalorieindholdet i de forskellige madvarer, og flere apps har endda inkorporeret den funktion, at man alene behøver at scanne stregkoden på de forskellige madvarer – så finder appen selv frem til den rigtige og mest nøjagtige kalorieanvisning. Og er man villig til at betale et månedligt honorar, kan man tilmed få angivet præcist, hvilket næringsindhold de forskellige produkter indeholder.

Se hvordan en populær kalorietæller virker med denne video:

Kroppen skal tilpasse sig en ny kost

Det er vigtigt, at man er opmærksom på den udfordring, kroppen går igennem, når den skal vænne sig til en helt ny form for kost. Det tager tid, og man må ikke være bange, hvis man de første dage går med en frygtelig sult – for det er bare kroppens måde at fortælle, at man ikke spiser, som man plejer, og det er et tegn på, at din mavesæk er for udvidet.

Modsat er det dog også vigtigt, at man ikke lader processen tage overhånd, således at man fra dag til anden ikke får kalorier nok og i stedet sulter sig selv – for det er bestemt heller ikke sundt. Og man skal på samme måde være opmærksom på, at vægttab og styrketræning er en kombination, man bør være varsom med, hvis man ikke ønsker at stå i en situation, hvor resultatet af en ellers hårdfør træningsproces går næsten helt tabt.

Helse – derfor bør du også spise honning

sundhed

På mange måder er honning et fantastisk produkt, og foruden at være et naturligt, rent og på flere måder sundere alternativ til almindelig rørsukker, er det også super lækkert og kan bruges i alverdens sammenhænge. Men i dette indlæg vil du blive gjort nærmere bekendt med, hvorfor honningprodukter også er super ernæringsrige for din krop.

Honning som vidundermiddel

Når de fleste hører orden ’honning’, er det de færreste, der straks tænker eller for den sags skyld ved, at honningen faktisk indeholder en række klassiske næringsstoffer, som er både sunde og uundværlige for menneskets krop. Honning som lægemiddel blev allerede anvendt i Det Gamle Egypten, og har siden da vist sig at være effektiv ved flere klassiske, men også mere komplicerede syg- og dårligdomme.

Antioxidant:

Vigtigst af honningens indhold er nok uden tvivl antioxidant, som er et stof, der er kendt for at kan modvirke og bekæmpe for højt kolesteroltal. Antioxidant har tidligere været kendt for at være i madvarer såsom spinat, banan og flere typer nødder, men forskning fra USA har vist, at også honning – og i særdeleshed den mørke honning – indeholder dette fantastiske lægemiddel.

Alternativ til antibiotika?

Som skrevet ovenfor benyttede man allerede honning som lægemiddel i Det Gamle Egypten, hvor man i særdeleshed brugte honningen til behandling af sår og forebyggelse mod betændelse – altså som et alternativ til den moderne tids antibiotika. Denne teknik gik dog i praksis af mode efter 2. Verdenskrig, hvor lægelig behandling og udvikling valgte at foretrække den moderne metode, som alle kander, og som de fleste stifter bekendtskab med i løbet af deres liv. Men nyere forskning viser faktisk, at man ikke var helt gal på den, da man før i tiden brugte honning til sårbehandling, da netop honningen har afsløret at indeholde enzymer, der bekæmper den uønskede betændelse.

Hvorvidt honning igen vil opnå status som et eftertragtet lægelig middel ved sårbehandling og som alternativ til antibiotika er dog uvis, da forskning ikke endnu har afsløret, honning rent faktisk kan konkurrere imod den effektive antibiotika. En ting er dog sikkert – ’honning er et mere naturligt produkt’.

Dårligdomme:

Af dårligdomme er der snart ikke den lidelse, som honning ikke har taget æren for at kunne kurere eller lindre, og selvom det mest af alt minder om et overtroisk husmoderråd, er det faktisk ikke helt forkert, at det naturlige sukkerprodukt virker forebyggende og lindrende på flere af kroppens mere almindelige lidelser. Heriblandt kan i særdeleshed nævnes ledsmerter, hoste, kvalme og allergi.

Hertil kan nævnes, at biproduktet ved biernes honningproduktion, propolis, har en dokumenteret og annerkendt effekt mod irritation i hals og svælg, hvorfor det i dag sælges som et almindeligt lægemiddel i de fleste helseforretninger.

Dronningemoderens egen næring, Gele Royal, har også en dokumenteret virkning i henhold til menstruationssmerter og kan derfor ligeledes købes i diverse helseforretninger.

Brug for udfordringer? Prøv ekstremsport

Ekstremsport

Ekstremsport er en fælles betegnelse for en række sportsgrene, der har det til fælles at de er mere ekstreme og grænseoverskridende, end almindelig sport som fodbold og cykling. Ekstremsport er farligt, og du skal som udøver derfor altid vide hvad der er du laver, og sørge for at du har dit udstyr i orden.
Mange udøvere af ekstremsport dyrker ekstremsport, fordi de godt kan lide det kick eller det adrenalinsus, de får, når de udøver sporten. Nogle udøvere bliver faktisk direkte afhængige af det kick, det giver, og søger derfor hele tiden nye grænser, hvilket netop er grunden til at disse personer kan ende ud i meget farlige situationer. Fordi ekstremsport netop er så ekstremt, kræver sporten ud over en rigtig god fysik også en stærk mental tilstand.

Eksempler på ekstremsport – og hvorfor er det populært?

Ekstremsport er altså ikke for amatører, men om ikke andet, er ekstremsport blevet mere og mere populær indenfor de sidste årtier. Dette kan skyldes at vi som mennesker hele tiden presser os selv, og at der hele tiden skal mere til, før man har opnået noget ekstraordinært. Dette kommer blandt andet til udtryk ved stigningen af interessen for maraton. Maraton var tidligere kun noget, de bedste løbere løb, men er i dag blevet til noget almindelige mennesker træner sig op til og løber på kondiniveau.

Eksempler på ekstremsport er bjergbestigning, klatring, rafting, hanggliding, paragliding, bungy jump og parkour. Paragliding og hanggliding er svæveflyvningssporte, hvor man bruger sin krop til at navigere og styre med. Hanggliding bliver også kaldt drageflyvning, da der netop ikke er nogle motorer, og hele flyvningen foregår ved hjælp af vinden og kroppen.

Anskaf det rigtige udstyr

Både ved paragliding og hanggliding kan du være uheldig og ende i en situation, hvor du mister kontrollen over dragen, og styrter ned. For at være forberedt på denne situation er det helt essentielt at have noget grundlæggende udstyr på sig. Hvis du ender i et krat, hvor du skal skære dig fri fra, eller hvis du er nødt til at skære dig fri fra dragen, er en god kniv nødvendig. Et bud på en god kniv er en, der er ultra kompakt, vejer meget lidt, er nem at håndtere og har et skarpt blad. En anden ting du skal have med dig er et kompas. Drageflyvning foregår ofte ude i landskabet, hvor der ikke er så meget beboelse, og der er derfor let at fare vild.

Et multiværktøj er også handy at have med, både til små reparationer, samt til uforudsete situationer. Multiværktøjet er ligesom kniven udviklet i samarbejde med overlevelsesekspert Bear Grylls, og er lille nok til at være i don nøglering eller lomme, selvom den har adskillige funktioner.
Da ekstremsport netop kan være farligt, er det meget vigtigt at tage sig sine forbehold, og være forberedt på det værste. Derfor vil vi også anbefale et Bear Grylls overlevelsesarmbånd, der består af en faldskærmsline og en nødfløjte. Armbåndet er nemt at løsne med én hånd, og faldskærmslinen kan bruges til et væld af ting. Den kan bruges til at binde tømmer sammen, lave læ for natten, hænge mad op i højden eller som reparation af udstyr. Armbåndet vejer kun 30 gram, men kan ikke desto mindre redde dit liv..

Har du fået mod på ekstremsport kan du finde meget mere udstyr lige her.

Glem fastediæter og juicekure – kom i sommerform med tre simple kneb

vægttab

Sommeren lurer om hjørnet, og det er snart tid til at finde bikini og badeshorts frem fra gemmerne. Det er dog langt fra alle, der føler sig klar til at skifte vinterens varme uldtrøje ud med de blottede mavemuskler. Om det  er  julemaden, der stadig griner omkring maveskindet, eller om det er påskens chokoladeæg, der flotter sig på bagpartiet, gør ingen forskel. De barske realiter kan ikke ignoreres. Men selvom uret tikker,  er  der endnu tid  at løbe  på. Der er stadig mulighed for at komme i sommerform uden at ty til usunde  og fanatiske slankekure baseret på sultestrejke, speltprodukter eller spinatsmoothies. I  denne guide får du tre enkelte kneb, der med den rette motivation og dedikation sikrer, at du uden frygt vil kunne smide trøjen de kommende solskinsdage.

1. Kalorier i minus giver bonus

Alle  kroppe  er  forskellige,  og  din  er  ingen  undtagelse.  Det  første  triner  derfor  at  udregne  dit såkaldte ligevægtstal.

Nu tænker du måske, at det tog en lige lovlig teoretisk drejning, og at de ekstra kilo måske alligevel med lidt god vilje kan køres hjem som erotiskekurver, men hold ud lidt endnu, for det er ikke så kompliceret, som det måske lyder.

Dit ligevægtstal er det antal kalorier, du dagligt skal indtage for at fastholde din vægt. Mere gemmer der sig ikke bag den fine fagterm. Dit daglige kalorieindtag er derfor nødt til at ligge under dit ligevægtstal, hvis du skal tabe dig. Hvor langt under er op til dig, men hvis du vil være sikker på at se resultater, inden sommeren gør sin entré, bør du ligge mindst 200-300 kalorier i minus.

Din krop har dog stadig brug for brændstof tilde daglige aktiviteter, og derfor nytter det ikke at forsøge at halvere dit kalorieindtag for at fremskynde processen.

2. Træn som dig selv – ikke som Schwarzenegger!

Det næste trin er at få opbygget en træningsrytme, der passer dig. Først og fremmest er det altafgørende, at du erkender, at du ikke er Arnold Schwarzenegger. Læg derfor ikke forhårdt udi træningscenteret. Du risikerer at blive skuffet og opgivende, og i værste fald kan du få alvorlige skader. Hold hellere fokus på at udføre dine øvelser korrekt. Vægten kan du øge, når du føler dig fortrolig med din træningsrutine. Det er dog vigtigt at have i baghovedet, at det er din kost og dit kalorieindtag, der har størst indflydelse på dit vægttab.

3. Spis guleroden i mindre bidder

Den endelige målstreg kan være svær at fokusere på. Du kender det måske selv fra tidligere vægttabsforsøg? Det er derfor vigtigt at opstille ugentlige mål, der kan give dig nogle succesoplevelser undervejs. Det kan eksempelvis være et mål om at kunne løfte fem kilo mere i bænkpres eller at leve uden smør ugen ud. Lav overkommelige mål, der samtidig er ambitiøse. Hvis du baserer din slankende slutspurt på disse tre kneb, skal meget slå fejl, hvis ikke du er sommerklar, når strandsæsonen officielt begynder.